Black Friday: mikä se on ja miksi sitä vietetään?

Monet meistä ovat jo kuulleet Black Fridaystä ja jotkut ovat jopa saattaneet hyödyntää sen mukanaan tuomia tarjouksia. Kaikille ei välttämättä ole kuitenkaan selvää miksi sitä ”vietetään”, milloin se alkoi ja onko se tullut jäädäkseen. Näihin kysymyksiin pyrimme vastaamaan tässä kirjoituksessa.

 

Mikä Black Friday on?

Alun perin termiä ei käytetty kovinkaan positiivisessa sävyssä: se sai alkunsa Philadelphiassa 1960-luvun paikkeilla, kun paikalliset poliisit alkoivat käyttää kiitospäivää seuranneesta perjantaista nimitystä Black Friday, koska kauppojen alennuksista johtuen kaupat ja kadut olivat  ns. mustanaan ihmisiä, liikenne ruuhkautui ja poliisit olivat ylityöllistettyjä. Philadelphiasta termi levisi ympäri Yhdysvaltoja ja sen merkitys muuttui vuosien varrella siten, että nykyään Black Fridayllä viitataan usein siihen, että kaupat alkaisivat tehdä voittoa Black Fridaystä alkaen (käsin tehdyssä kirjanpidossa punainen väri oli perinteisesti tappion väri, musta voiton).

Viime vuosina Black Fridayn painopiste on siirtynyt enenevissä määrin verkkokauppoihin ja niissä tarjottuihin alennuksiin. Vuonna 2012 Yhdysvalloissa ylitettiin ensimmäisen kerran miljardin dollarin raja verkko-ostosten yhteenlasketussa arvossa. Suomessa luvut ovat huomattavasti maltillisempia, mutta siitäkin huolimatta esimerkiksi vuonna 2017 Black Friday oli Paytrailin mukaan vuoden vilkkain verkko-ostospäivä. Myös seuraava maanantai eli Cyber Monday on usein korkealla vilkkaimpia verkko-ostospäiviä listattaessa.

Monet verkkokaupat aloittavat alennuksensa heti puolenyön jälkeen ja jatkavat niitä vuorokauden vaihtumiseen asti. Myös kivijalkaliikkeissä nähdään toisinaan yleisöryntäyksiä ja tönimistä jos jonkinlaista, mikäli kauppa sattuu tarjoamaan rajoitetun määrän jotakin todella haluttua tuotetta huokeaan hintaan.

 

Kulutushysteriaan kyllästyneet

Black Friday herättää yhä enemmän myös närää ihmisissä. Varsinkin pienemmät, vähemmän taloudellista liikkumatilaa omaavat yritykset ovat huolissaan Black Fridayn kasvavasta merkityksestä. Kuluttajat ovat alkaneet vaatia yhä suurempia alennuksia, eikä tavallinen 10 prosentin alennus juurikaan enää hetkauta jatkuviin alennuksiin tottuneita ihmisiä. Pienten yritysten mahdollisuudet tarjota suurempia alennuksia ovat usein rajalliset, koska jokaisesta tuotteesta saatava kate on tärkeä yrityksen elossa pysymiselle, eikä niin sanottuihin sisäänheittotuotteisiin, jotka myytäisiin jopa tappiolla, ole  varaa.

Myös erilaiset kulutukseen, oli sitten kyse sähköstä, vaatteista tai ruuasta, enemmän tai vähemmän kielteisesti suhtautuvat ryhmittymät ja kansanliikkeet ovat ottaneet Black Fridayn silmätikukseen. Tiedostavaa, vain perustarpeet tyydyttävää kuluttamista halutaan tuoda esiin sen sijaan, että ostettaisiin vain siksi, koska jokin on halpaa ja sen ostaminen tuottaa mielihyvää. Myös ympäristönäkökulmaa halutaan korostaa. Jotkut viettävätkin Älä osta mitään -päivää tai White Fridayta ostohysteerikoista erottuakseen. Osa kaupoista ei tarjoa ollenkaan alennuksia tai on protestimielessä suljettuna koko päivän.

Cyber Monday

Black Fridayn rinnalle on luotu myös Cyber Monday, joka on lähinnä kauppiaiden keksimä, erityisesti verkkokauppoissa näkyvä alennusrieha. Cyber Mondaylla ei ole läheskään yhtä pitkää tai mielenkiintoista historiaa kuin Black Fridaylla, mutta sekin on vakiinnuttamassa paikkaansa osana kiitospäivän jälkeistä, kulutusta ihannoivaa ajanjaksoa.

 

Miten voin hyötyä Black Fridaystä?

Piditpä siitä tai et, on Black Friday ainakin toistaiseksi tullut jäädäkseen. Tästä syystä kannattaa oikeasti harkita, josko sittenkin tarvitsisit jotain uutta, vaikkapa jääkaapin, talvivaatteita tai uuden imurin, kun ei se 30 vuotta vanha Hoover oikein tahdo enää toimia.

Kenties kaipaat hieman hemmottelua, joten miksipä et ostaisi jotakin sellaista, josta sinulle tulee hyvä mieli pimeyden ja kylmyyden keskellä, vaikka et juuri sillä hetkellä kyseistä hyödykettä tai palvelua tarvitsisikaan.

Monille Black Friday on loistava tilaisuus hankkia joululahjoja suhteellisen halvalla. Myös kaupat ovat tietoisia tästä, ja markkinointiviesteissä tuodaan joulunäkökulmaa esiin vuosi vuodelta vahvemmin.

Suurimman hyödyn saa siten, että tutustuu mahdollisiin tarjouksiin ja suunnittelee jo etukäteen missä kaupoissa aikoo käydä, vai tekeekö ostoksensa netissä.